Cite this article as:

Ручин В. А. Education, Upbringing and Socialization: Resemblance and Differences of the Notions. Izvestiya of Saratov University. Philosophy. Psychology. Pedagogy, 2010, vol. 10, iss. 4, pp. 35-40. DOI: https://doi.org/10.18500/1819-7671-2010-10-4-35-40


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Heading: 
Language: 
Russian

Education, Upbringing and Socialization: Resemblance and Differences of the Notions

The article is devoted to theorizing notions, meaningful for creation of the optimal model of the youth socialization in the transitive period of the Russian society. The resemblance and differences of the process, aimed at the human development, are substantiated and the
meaning of the notion «education» as a universal phenomenon is defined. The specific aspects of the phenomenon «education» as well as the notions upbringing and socialization are taken into considerationon the basis of its interpretation of «wide» and «narrow» meanings of the phenomena education in frames of its functionality.

Literature

1 См.: Керимова Т.В. Человек риска. Социально-
философские проблемы / Т.В. Керимова. М., 2009; Мо-
лодежь в обществе риска / В.И. Чупров, Ю.А. Зубок,
К. Уильямс; Ин-т соц.-полит. исслед. 2-е изд. М., 2003.
2 См.: Человек − наука − гуманизм: к 80-летию со дня рож-
дения академика И.Т. Фролова / Отв. ред. акад. А.А. Гу-
сейнов. М., 2009.
3 См.: Голованова Н.Ф. Социализация и воспитание ребен-
ка / Н.Ф. Голованова. СПб., 2004. С.5.
4 См.: Голованова Н.Ф. Указ. соч. С.30−31.
5 Хайдеггер М. Европейский нигилизм / М. Хайдеггер //
Время и бытие. М., 1993. С.83.
6 Хайдеггер М. Указ. соч. С.87.
7 Гердер И.-Г. Избранные сочинения / И.-Г. Гердер. М.; Л.,
1959. С.286−288.
8 Гегель Г.В. Феноменология духа / Г.В. Гегель. М., 1959.
С.356.
9 См.: Витгенштейн Л. Логико-философский трактат /
Л. Витгенштейн. М., 1958; Витгенштейн Л. О достовер-
ности / Л. Витгенштейн // Вопр. философии. 1984. №8.
С.142−149; Лекции об этике // Историко-философский
ежегодник / Отв. ред. Н.В. Мотрошилова. М., 1989.
10 Ясперс К. Смысл и назначение истории / К. Ясперс. М.,
1991. С.358.
11 Ясперс К. Указ. соч. С.359.
12 Хайдеггер М. Учение Платона об истине / М. Хайдеггер
// Время и бытие. М., 1993. С.350.
13 Хайдеггер М. Учение Платона… С.350.
14 Friedlaender P. Platon: in 3 bd. / Р. Friedlaender. Berlin,
1954. Bd.1. S.233−237.
15 Хайдеггер М. Учение Платона… С.351.
16 Там же.
17 Там же. С.354.
18 Шелер М. Формы знания и образование / М. Шелер //
Человек. 1992. №5. С.64.
19 Шелер М. Указ. соч. С.64.
20 Хайдеггер М. Письмо о гуманизме / М. Хайдеггер //
Время и бытие. М., 1993. С.218.

Status: 
одобрено к публикации

Generator XML for DOAJ

Error!
Не определено в Выпуске поле Опубликована онлайн:publicationDate