Cite this article as:

Lomako O. М. Genealogy and Social Memory: a Methodological Analysis. Izvestiya of Saratov University. Philosophy. Psychology. Pedagogy, 2012, vol. 12, iss. 3, pp. 24-27. DOI: https://doi.org/10.18500/1819-7671-2012-12-3-24-27


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Heading: 
UDC: 
1:316.7
Language: 
Russian

Genealogy and Social Memory: a Methodological Analysis

The article is devoted to the philosophical analysis of the social memory with the comparative historical method of genealogy, which allows to consider a person in its entirety with the world, that means in the unity of the cultural and social links between generations. The possibility of using a philosophical genealogy method to the phenomenon of the social memory is revealed through the categorical comparison of the source of social life and customs.

Literature
  1. Гадамер Г. Г. Истина и метод. Основы философской герменевтики. М., 1988. С. 420.
  2. Устьянцев В. Б. Социальная память: этапы исторической динамики // Ученые записки: Труды психологической лаборатории пединститута СГУ им. Н. Г. Чернышевского. Вып. 8. Саратов, 2012. С. 100.
  3. Марков Б. В. Знаки бытия. СПб., 2003. С. 415-416.
  4. Фуко М. Археология знания. Киев, 1996. С. 151.
  5. Хайдеггер М. Бытие и время. М., 1997. С. 144.
  6. Леви-Строс К. Первобытное мышление. М., 1994. С. 121.
  7. Слотердайк П. Философ на сцене // Ницше Ф. Рождение трагедии. М., 2002. С. 580.
  8. Nietzsche F. Die Geburt der Tragodie // Nietzsche F. Kritische Ausgabe: 15 Bd. Berlin; N.Y., 1988. Bd 1. S. 808-809.
  9. Jager W. Paideia: 3 Bd. Bd. 1. Die Formug des griechischen Menschen. Berlin; Leipzig, 1936. S. 70.
  10. Ломако О. М. Генеалогия воспитания: философско-педагогическая антропология. СПб., 2003. С. 230-233. EDN: QWHVNP
Status: 
не проверено
Full Text (PDF): 

Generator XML for DOAJ