медиакультура

Impact of Media Information on Consciousness and Behaviour of Younger School Students in the Context of Judicial and Psychological Examination

The article is devoted to the analysis of media impact on behavior and consciousness of younger school students. On the one hand, the problem calls for the need of research of the character of media impact on consciousness and behavior of younger school students, and, on the other hand, this issue has been studied insufficiently so far.

Psychological Research of Media Culture: Problems and Perspectivis

The article substantiates theoretical and practical significance of psychological investigations of media culture, treating it as a new social reality of human society. Functions of media culture and social and psychological effects of influence of mass media upon young audience are analyzed. In connection with this the author lays special emphasis on the necessity of providing research of phenomenology and theory of media culture as well as working out the practical questions of media education.

СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКОЕ СОДЕРЖАНИЕ МЕДИАКУЛЬТУРЫ

Статья  посвящена  анализу  социально-психологического  со-
держания  феномена  медиакультуры.  Обсуждаются  культуро-
логические, социологические, философские и психологические 
исследования, затрагивающие проблему медиакультуры. Сдела-
ны выводы об интерпретации понятия медиакультуры в рамках 
гуманитарного  знания  и  конкретно  в  рамках  социально-психо-
логических исследований. Сформулированы выводы о том, что 
актуальными направлениями развития исследований медиа как 
на междисциплинарном, так и на уровне социально-психологи-

ОРДЕРНАЯ ДИАГНОСТИКА МЕДИЙНЫХ АСПЕКТОВ ОРГАНИЗАЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ

В статье приведены результаты анализа концептов «субкульту-
ра» и «оргкультура», а также исследования медиакультуры как 
аспекта  оргкультуры,  что  помогло  сделать  модифицирование 
методики  ордерной  диагностики.  Модификация  заключалась 
в следующем: была добавлена позиция оценки составляющих 
оргкультуры, представленных в медиапространстве организа-
ции, и последующая оценка ее соответствия существующему и 
желательному состояниям оргкультуры. Для получения резуль-
татов применялись методы наблюдения, опроса и беседы. Кро-