Cite this article as:

Filimonova O. F. Social Aesthetic of Taste: Elitist and Mass. Izvestiya of Saratov University. Philosophy. Psychology. Pedagogy, 2010, vol. 10, iss. 1, pp. 59-64. DOI: https://doi.org/10.18500/1819-7671-2010-10-1-59-64


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Heading: 
UDC: 
130.2
Language: 
Russian

Social Aesthetic of Taste: Elitist and Mass

The article covers the analysis of the aesthetic taste problem in the context of changes of relation structure: elitist – mass. Attention is focused on some social and aesthetic categories and conceptions reflecting the specificity of the modern consumers culture. The quality criteria being the key component of the latter is the underlying cause of the social-structural progress, and the taste phenomenon is the measure of disparity in the field of aesthetic and cultural experience.

Literature
  1. Хюбнер Б. Искусство истины и/или эстетика очарования / Б. Хюбнер // Эстетика в XXI веке: вызов традиции?: сб. ст. СПб., 2008. С.19-20.
  2. Бодлер Ш. Об искусстве / Ш. Бодлер. М., 1986. С.284-285. Контекст: ...С.19?20 Бодлер Ш. Об искусстве / Ш. Бодлер. М., 1986...
  3. Ортега-и-Гассет Х. Восстание масс / Х. Ортега-и-Гассет // Эстетика. Философия культуры. М., 1991. С.310.
  4. Лэш К. Восстание элит и предательство демократии / К. Лэш. М., 2002. С.24.
  5. Вебер М. Теория ступеней и направлений религиозного неприятия мира / М. Вебер // Избранное: Протестантская этика и дух капитализма. М., 2006. С.264.
Status: 
одобрено к публикации
Short Text (PDF): 
Full Text (PDF): 

Generator XML for DOAJ

Error!
Не определено в Выпуске поле Опубликована онлайн:publicationDate