Cite this article as:

Malyshev I. V. Interrelation of the Social-Psychological Adaptation of a Personality and the Coping-Behaviour Strategies of Pupils and Students. Izvestiya of Saratov University. Philosophy. Psychology. Pedagogy, 2012, vol. 12, iss. 3, pp. 69-74. DOI: https://doi.org/10.18500/1819-7671-2012-12-3-69-74


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Heading: 
UDC: 
316.6+159.923
Language: 
Russian

Interrelation of the Social-Psychological Adaptation of a Personality and the Coping-Behaviour Strategies of Pupils and Students

The problem of social-psychological adaptation of a personality in the context of the overcoming difficult and stressful situations is considered in the article. The result of an analysis of socio-psychological characteristics of personality adapts and the basic coping-behaviour strategies of pupils of the higher forms and underclassmen. Interaction between the studied effects is established and the ways of an effective overcoming of the stressful situations are nominated.

Literature
  1. Журавлев А. Л., Соснин В. А., Красников М. О. Социальная психология: учеб. пособие. М., 2006. 
  2. Сухов А. Н., Бодалев А. А., Казанцев В.Н. . Социальная психология: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М., 2002. 
  3. Василюк Ф. Е. Психология переживания: анализ преодоления критических ситуаций. М., 1984. 
  4. Lazarus R. S., Folkman S. The concept of coping//Stress and Coping: An Anthology/ed. by A. Monat, R.S. Lazarus. N. Y., 1991. P. 189-206.
  5. Ремшмидт Х. Подростковый и юношеский возраст: Проблемы становления личности. М., 1994.
  6. Carver C. S., Scheier M. F., Weintraub J. K. Assessing coping strategies: a theoretically based approach//J. of Personality and Social Psychology. 1989. Vol. 56. P. 267-283. 
  7. Малышев И. В., Галаев С. В. Характеристика социально-психологической адаптации и копинг-поведения старшеклассников в стрессовых ситуациях//Адаптация личности в современном мире: Межвуз. сб. науч. тр. Саратов, 2011. Вып. 4. С. 61-70.
  8. Малышев И. В. Принципы построения коррекционной программы, направленной на профилактику и преодоление синдрома эмоционального выгорания у представителей экстремальных профессий//Уч. зап. пед. ин-та Сарат. гос. ун-та. Сер.: Психология. Педагогика. 2009. Т. 2, № 2(6). С. 39-44. 
Status: 
одобрено к публикации
Full Text (PDF): 

Generator XML for DOAJ