Cite this article as:
Malyshev I. V. Interrelation of the Social-Psychological Adaptation of a Personality and the Coping-Behaviour Strategies of Pupils and Students. Izvestiya of Saratov University. Philosophy. Psychology. Pedagogy, 2012, vol. 12, iss. 3, pp. 69-74. DOI: https://doi.org/10.18500/1819-7671-2012-12-3-69-74
Interrelation of the Social-Psychological Adaptation of a Personality and the Coping-Behaviour Strategies of Pupils and Students
The problem of social-psychological adaptation of a personality in the context of the overcoming difficult and stressful situations is considered in the article. The result of an analysis of socio-psychological characteristics of personality adapts and the basic coping-behaviour strategies of pupils of the higher forms and underclassmen. Interaction between the studied effects is established and the ways of an effective overcoming of the stressful situations are nominated.
- Журавлев А. Л., Соснин В. А., Красников М. О. Социальная психология: учеб. пособие. М., 2006.
- Сухов А. Н., Бодалев А. А., Казанцев В.Н. . Социальная психология: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М., 2002.
- Василюк Ф. Е. Психология переживания: анализ преодоления критических ситуаций. М., 1984.
- Lazarus R. S., Folkman S. The concept of coping//Stress and Coping: An Anthology/ed. by A. Monat, R.S. Lazarus. N. Y., 1991. P. 189-206.
- Ремшмидт Х. Подростковый и юношеский возраст: Проблемы становления личности. М., 1994.
- Carver C. S., Scheier M. F., Weintraub J. K. Assessing coping strategies: a theoretically based approach//J. of Personality and Social Psychology. 1989. Vol. 56. P. 267-283.
- Малышев И. В., Галаев С. В. Характеристика социально-психологической адаптации и копинг-поведения старшеклассников в стрессовых ситуациях//Адаптация личности в современном мире: Межвуз. сб. науч. тр. Саратов, 2011. Вып. 4. С. 61-70.
- Малышев И. В. Принципы построения коррекционной программы, направленной на профилактику и преодоление синдрома эмоционального выгорания у представителей экстремальных профессий//Уч. зап. пед. ин-та Сарат. гос. ун-та. Сер.: Психология. Педагогика. 2009. Т. 2, № 2(6). С. 39-44.