Cite this article as:

Лукьяненко К. А. Risk-Producing Potential of Hyperreligiosity (by the Example of Anton Chekhov’s Story «The Murder»). Izvestiya of Saratov University. Philosophy. Psychology. Pedagogy, 2017, vol. 17, iss. 1, pp. 32-?. DOI: https://doi.org/10.18500/1819-7671-2017-17-1-32-39


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Heading: 
Language: 
Russian

Risk-Producing Potential of Hyperreligiosity (by the Example of Anton Chekhov’s Story «The Murder»)

To the question of revival of religious faith in contemporary Russia the scientific community pays big attention on finding methodological possibilities of protection against all kinds of destructive cults and sects. However, little attention is paid to the development of a healthy religious experience within the traditional religions, particularly Orthodoxy. One of the real problems is hyperreligiosity. The term hyperreligiosity was born in the bosom of psychiatry, as an unofficial diagnosis that doctors put almost every believer that was treated in the clinic. However hyperreligiosity studies go far beyond the psychiatric practice, this – the scope of the phenomenology of religious experience, the area where the psychiatric knowledge loses its competence. Orthodox tradition knows this problem for many centuries, its phenomenological origins she sees in the intentional or unintentional avoidance of the believer from many centuries known spiritual and ascetic experience – as a true religious method of person ascent to holiness. One of the main reasons is, first of all, unauthorized intensification of religious life. The Chekhov’s story «The Murder» helps to see the underside of the spiritual life, to follow the dynamics of occurrence of hyperreligiosity and its risk-taking potential.

Literature

1.   Библия. Книги Священного писания Ветхого и Ново-
го завета. Киев, 2009. 1536 с.
2.   Мень А. Библиологический словарь : в 3 т. М., 2002. 
URL:  http://www.alexandrmen.ru/books/dict/16-r.pdf 
(дата обращения: 27.08.2016).
3.   Булгаков С. Н. Чехов как мыслитель. М., 1910. 47 с. 
URL:  http://books.e-heritage.ru/book/10072121  (дата 
обращения: 27.08.2016).
4.   Шмеман А. Только Чехов не проглядел русского свя-
щенника. URL: http://www.pravmir.ru/protopresviter-aleksandr-shmeman-tolko-chehov-ne-p...
ogo-svyashhennika/ (дата обращения: 27.08.2016).
5.   Мелехов  Д.  Е.  Психиатрия  и  проблемы  духовной 
жизни.  URL:  http://pravbeseda.ru/library/index.
php?page=book&id=242 (дата обращения: 27.08.2016).
6.   Чехов А. П. Письмо Суворину А. С., 2 мая 1897 г., 
Мелихово // Чехов А. П. Полн. собр. соч. и писем : в 
30 т. М., 1978. Т. 6. С. 349–350. 
7.   Лукьяненко  К.  А.  Соціальні  норма  і  патологія  гі-
перрелігійності:  підступи  до  теми  //  Філософські 
дослідження  :  зб.  наук.  праць  Східноукраїнського 
національного  університету  ім.  Володимира  Даля. 
Луганськ, 2011. Вип. № 14. С. 291–300.
8.   Лукьяненко К. А. Факторы возникновения гиперре-
лигиозности  гибридной  топики  прелести  //  Гілея: 
наук. вісн. : зб. наук. пр. Київ, 2013. Вип. 71 (№ 4). 
С. 646–652. 
9.   Чехов А. П. Убийство : рассказы. М., 2012. 192 с.
10.  Ильин И. А. Аксиомы религиозного опыта : в 2 т. М., 
1993. Т. 1. 448 с.
11.  Брянчанинов И. Избранные творения : в 2 т. М., 2014. 
Т. II. 537 с.
12.  Собенников А. С. «Между “есть Бог” и “нет Бога”…» 
(о религиозно-философских традициях в творчестве 
А. П.Чехова). Иркутск, 1997. 224 с.
13.  Ганнушкин П. Б. Клиника психопатий : их статика, 
динамика,  систематика.  URL:  http://drlev.ru/book/
gannushkin.pdf (дата обращения: 27.08.2016).
14.  Брянчанинов  И.  Собр.  соч.  :  в  7  т.  М.,  2011.  Т.  1. 
672 с.
15.  Брянчанинов И. Избр. творения : в 2 т. М., 2014. Т. I. 
604 с.
16.  Невидимая  брань.  Блаженной  памяти  старца  Ни-
кодима Святогорца. 4-е изд. М. ; СПб. 2000. URL: 
http://www.wco.ru/biblio/books/bran1/Main.htm (дата 
обращения: 28.08.2016).
17.  Ганнушкин П. Б. Избр. тр. Сладострастие, жестокость 
и религия / под ред. О. В. Кербикова. Ростов н/Д, 1998. 
С. 269–290.
18.  Мельников-Печерский  П.  И.  (Андрей  Печерский). 
Собр. соч. : в 8 т. М., 1976. Т. 7. 431 с. 
19.  Бехтерев В. М. Внушение и его роль в общественной 
жизни. СПб., 2009. 288 с.
20.  Измайлов А. А. Вера или неверие. URL: http://az.lib.
ru/i/izmajlow_a_a/text_0040.shtml  (дата  обращения: 
18.08.2016).
21.  Вышеславцев  Б.  Религиозно-аскетическое  значе-
ние невроза // Путь. 1925. № 5. C. 128–130. URL: 
http://www.odinblago.ru/path/5/15/ (дата обращения: 
21.08.2016).

Образец для цитирования:
Лукьяненко  К.  А.  Рискогенный  потенциал  гиперрелигиозности  (на  примере  повести  А.  П.  Чехова  «Убий-
ство») // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Философия. Психология. Педагогика. 2017. Т. 17, вып. 1. С. 32–39. DOI: 
10.18500/1819-7671-2017-17-1-32-39.

Status: 
одобрено к публикации
Short Text (PDF): 
Full Text (PDF): 

Generator XML for DOAJ

Error!
Не определено в Выпуске поле Опубликована онлайн:publicationDate