Cite this article as:

Маликов Л. В. Theoretical-Experimental Bases of Socio-Emotional Cultures Formation of Orphan Adolescent Personal Culture. Izvestiya of Saratov University. Philosophy. Psychology. Pedagogy, 2011, vol. 11, iss. 1, pp. 69-74. DOI: https://doi.org/10.18500/1819-7671-2011-11-1-69-74


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Heading: 
Language: 
Russian

Theoretical-Experimental Bases of Socio-Emotional Cultures Formation of Orphan Adolescent Personal Culture

An attempt to consider socio-emotional development of adolescents, brought up out of family, from the point of view of socio-emotional culture on basis of cultural-historical theory was undertaken. The methodological basis of factor analysis and development conditions of socio-emotional cultures of orphan adolescent in educational environment is presented here. The direction and logic of experimental investigation was define. The factors, influencing on success of socioemotional culture development of interpersonal relations were characterized.

Literature
1. Лафренье П. Эмоциональное развитие детей и подростков. М., 2004.  
2. Бондаревская Е.В. Гуманистическая парадигма личностно ориентированного образования//Педагогика. 1997. № 4. С.13-21;     
3. Якиманская И.С. Построение модели личностно ориентированной школы. М., 2001.  
4. Якобсон П.М. Психология чувств. М., 1976.  
5. Бреслав Г.М. Эмоциональные основы онтогенеза личности. М., 1990;  
6. Запорожец А.В., Неверович Я.З. Развитие социальных эмоций у детей дошкольного возраста. М., 1986.  
7. Rubin K.H. Recept perspectives on social competence and peer status: some introductory remarks//Child development. 1983. Vol.54. Р.1383-1385.  
8. Выготский Л.С. Собр. соч.: в 6 т. М., 1982. Т. 3. С.203.  
9. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М., 1975;     
10. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. М., 1989.     
11. Рубцов В.В. Организация и развитие совместных действий в процессе обучения. М., 1997.  
12. Лабунская В.А. Социальная психология личности в вопросах и ответах. М., 1999.     
13. Ясвин В.А. Образовательная среда. От моделирования к проектированию. М., 2002.  
14. Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание. М., 1986. С.37-39.  
15. Маликов Л.В. Культурная обусловленность проблем социоэмоционального развития личности//Вестн. Челябинского гос. пед. ун-та. 2009. № 2. С.111-119.     
16. Рубченко А.К. Самоотношение и отношение юношей и девушек к родителям при семейной депривации: автореф. дис. … канд. психол. наук: защищена: 07.02.2008/Рубченко Алла Казимировна; Институт психологии РАН; научный руководитель Н.Е. Харламенкова. М., 2007. 
Status: 
одобрено к публикации
Short Text (PDF): 
Full Text (PDF): 

Generator XML for DOAJ

Error!
Не определено в Выпуске поле Опубликована онлайн:publicationDate