Cite this article as:

Пронина Н. Ю. Umberto Eco’s Scriptorium: Sign and Signification. Izvestiya of Saratov University. Philosophy. Psychology. Pedagogy, 2010, vol. 10, iss. 3, pp. 30-34. DOI: https://doi.org/10.18500/1819-7671-2010-10-3-30-34


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Heading: 
Language: 
Russian

Umberto Eco’s Scriptorium: Sign and Signification

In this article the notion of the Eco's scriptorium through the theoretical and art comprehension of the semiotic systems is explicated. Author assumed that in the Eco's concept, the phenomenon of the scriptorium correlates with the one of the labyrinth which are related
to three levels of discourse. The concept of the scriptorium is distinguished by a creative and culturally constructive potential of the system which opposes the spatial, textual and ontological levels of the labyrinth structure.

Literature

1 Эко У. Поэтики Джойса / У. Эко. СПб., 2003. С.165.
2 См.: Декомб В. Современная французская философия /
В. Декомб. М., 2000.
3 См.: Деррида Ж. О грамматологии / Ж. Деррида. М., 2000.
4 Кирющенко В.В. Знак и смысл / В.В. Кирющенко // Пирс
Ч.С. Принципы философии: В 2 т. / Ч.С. Пирс. СПб., 2001.
Т.1. С.10.
5 См.: Эко У. Заметки на полях «Имени розы» / У. Эко.
СПб., 2005.
6 Борхес Х.Л. Проза разных лет: сб. / Х.Л. Борхес. М., 1989.
С.218.
7 Эко У. Роль читателя. Исследования по семиотике текста
/ У. Эко. СПб., 2005. С.473.

Status: 
одобрено к публикации

Generator XML for DOAJ

Error!
Не определено в Выпуске поле Опубликована онлайн:publicationDate