Cite this article as:

Grigoryeva M. V. Diachronic Approach to the Study of the Processes of Social-Psychological Adaptation of Personality. Izvestiya of Saratov University. Philosophy. Psychology. Pedagogy, 2013, vol. 13, iss. 1, pp. 54-58. DOI: https://doi.org/10.18500/1819-7671-2013-13-1-54-58


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Heading: 
UDC: 
159.9.01; 159.9:001.8
Language: 
Russian

Diachronic Approach to the Study of the Processes of Social-Psychological Adaptation of Personality

The paper analyzes the possibility of a diachronic approach to the study of the processes of socialization and social-psychological adjustment. In article offers a description of the unit of analysis, the determinants and criteria diachrony and synchrony in the adaptation of the individual and environment interactions. The article examines the role and the ratio of processes of unbalance and coordination in the system person – environment.

Literature
  1.  Барабанщиков В. А. Принцип системности в современной психологии: основания, проблемы, тенденции развития // Идея системности в современной психологии / под ред. В. А. Барабанщикова. М., 2005. С. 35.
  2. Шамионов Р. М. О некоторых преобразованиях структуры субъективного благополучия личности в разных условиях профессиональной социализации // Мир психологии. 2010. № 1. С. 237-249. EDN: LTFDER
  3. Григорьева М. В., Шамионов Р. М. Временные соотношения субъектных и личностных проявлений в адаптационном процессе // Известия Волгоградского гос. пед. ун-та. 2009.№ 9. С. 127-130. EDN: LPAZXZ
  4. Григорьева М. В. Психологическая структура и динамика взаимодействия образовательной среды и ученика в процессе школьной адаптации // Психология обучения. 2010. № 6. С. 33-42. EDN: MUKJNZ
  5. Тарасова Л. Е. Педагогический такт в процессе осуществления контроля качества подготовки студентов // Инновации в образовании. 2011. № 1. С. 29-46. EDN: NDEYGT
  6. Ломов Б. Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. М., 1984. С. 100. EDN: RVMASB
  7. Соссюр Ф. де. Курс общей лингвистики / пер. с фр. А. М. Сухотина; под ред. и с примеч. Р. И. Шор. М., 2004.
  8. Разумовский О. С. Диахрония. URL: http://www.chronos.msu.ru/TERMS/razumovsky_diakhronia.htm (дата обращения: 03.09.2012).
  9. Григорьева М. В. Взаимодействие как категория современной психологии // Уч. зап. Пед. ин-та СГУ им. Н. Г. Чернышевского. Сер.: Психология. Педагогика. 2009. Т. 2. № 3-4. С. 3-12.
  10. Григорьева М. В. Основные концептуальные положения исследования школьной адаптации // Вектор науки Тольяттинского гос. ун-та. Сер.: Педагогика, психология. 2011. № 2. С. 63-66. EDN: OCQALV
  11. Григорьева М. В., Шамионов Р. М. Временные соотношения субъектных и личностных проявлений в адаптационном процессе // Известия Волгоград. гос. пед. ун-та. 2009. № 9. С. 127-130. EDN: LPAZXZ
  12. Григорьева М. В. Психологическая структура и динамика взаимодействия образовательной среды и ученика в процессе школьной адаптации // Психология обучения. 2010. № 6. С. 33-42. EDN: MUKJNZ
     
Status: 
одобрено к публикации
Full Text (PDF): 

Generator XML for DOAJ