мораль

The Moral Regulation as a Form of Social Violence

Society should get effective instrument of regulation of individuals` behavior. Society uses morality as a universal system of compulsion. Morality is also used as an instrument of socialization and demarcation between social and asocial elements, and as an instrument of punishment. Concepts used to identify socially unacceptable actions are: obscenity, shame, guilt. The content of these concepts is determined by social norms relevant in the specific cultural context.

The Philosophy of “a New Christianity” by F. M. Dostoevsky

The article is devoted to the philosophical views and world outlook of F. M. Dostoevsky. The author analyzes the validity of accusation of Dostoevsky in “a new Christianity”. Based on the comparison of the writer’s own thoughts and polemical statements about his work by such philosophers as V. S. Solovyov, V. V. Rozanov, D. S. Merezhkovsky, and M. I. Tugan-Baranovsky, the author provides the description of Dostoevsky’s “new Christianity”.

The Problem of Morality in the Philosophical Conception of H. Lanz

In the article the ethical component of the philosophical concept of Henry Lanz is considered. Being the representative of the «young» generation of the Russian Neo-Kantianism, Lanz contemplates an immortality problem as a problem that has the substantiation in ethics and he incorporates Neo-Kantian duality into the concept of immortality.

The Dynamics of Value Orientations of the Creative Elite in a Risk Society

In this article the author makes an attempt to determine the reasons for the loss of civilizational identity, coupled with the loss of the previous values and social certainty. He is trying to figure out the role played by the creative elite in shaping the cultural identification attitudes of society in modern Russia. The article traces the dynamics of formation and development of Russian identity in the transition period. Analyzes the direction and nature of the state of social dynamics. The ways of preserving the national identity and the spiritual and moral foundations.

РОЛЬ СОЦИАЛЬНОГО КОНФЛИКТА В ПРИРОДЕ ЭТИЧЕСКОГО

Статья посвящена философскому анализу природы и структуры 
поля морали, а также механизма влияния конфликта на форми-
рование  этических  норм.  Рассмотрены  философско-этические 
позиции представителей древнекитайской философской мысли, 
Античности,  И.  Канта,  Л.  Фуллера,  А.  Бадью.  В  рамках  статьи 
предлагается классификация основных типов морали по ее гене-
зису – априорного, опирающегося на идею навязывания обще-
ству моральных норм извне, и апостериорного, принимающего 

ДОБРОДЕТЕЛЬ В КОНТЕКСТЕ УЧЕНИЯ АРИСТОТЕЛЯ О СПРАВЕДЛИВОСТИ

В статье проводится сопоставление таких этические категорий, 
как  «добродетель»  и  «справедливость»,  осуществляется  крити-
ческий анализ их аристотелевской интерпретации; обосновыва-
ется необходимость проблемного подхода к выявлению основ-
ных характеристик и категориального статуса понятия морали в 
этике Аристотеля и намечается новый подход к этой проблеме, 
основанный  на  использовании  этико-политических  разработок 
Аристотелем  концепции  справедливости.  Предлагается  новая